Uitleg – wat is een hackafette
Een hackafette is een hackathon waarbij je (deel-)resultaten van elkaar kunt oppakken. De hackathon is opgedeeld in verschillende fasen:
- Emphatize (inleven, begrip krijgen)
- Define (Definieer het probleem)
- Ideate (Creëer ideeën)
- Prototype (Maak een prototype)
- Test (Testen)
Elke fase levert een resultaat op. Dat resultaat presenteert ieder team op zijn eigen pagina op deze website. Bij de start van een volgende fase, kun je met je eigen deelresultaat verder werken, maar je kunt ook het deelresultaat van een ander team oppakken om mee verder te werken.
Als een team met jouw deelresultaat verder werkt, verdien je daarmee 1 VP (Victory Point).
Aan het einde van de hackafette zal de jury alle resultaten beoordelen. Het concept, idee of prototype dat het beste antwoord geeft op de opdracht zal winnen. Naast de juryprijs is er de Victory Award. Het team met de meeste VP’s wint deze fraaie wisselbokaal, waardoor je verzekert bent van eeuwige roem binnen Aventus sector Creatieve Technologie.
Als je deelneemt aan de hackafette, verwachten we dat je je houdt aan de gedragscode.
Werkwijze per fase
ma. 8 juni – Emphatize (inleven, begrip krijgen)
Verdiep je in de probleemstelling en vorm je een goed beeld van de opdracht. Dat betekent dat je het gebied moet bestuderen, moet uitzoeken wie de gebruikers van het gebied zijn en waarom ze daar zijn en dat je een goed beeld vormt van de uitdagingen die het probleem met zich meebrengen.
ma 8 juni – Define (Definieer het probleem)
Beschrijf nu het probleem wat je wilt oplossen, de persoon voor wie je de oplossing verzint, de moeilijkheden die je gaat tegenkomen, de beslissingen die je zult moeten nemen en de uitdagingen die overwonnen moeten worden.
di 9 juni – Ideate (Creëer ideeën)
Nu ga je brainstormen! Verzin zoveel mogelijk ideëen, het kan niet gek genoeg. Elk idee is goed en schrijf je op. Pas daarna ga je de ideëen sorteren en filteren, totdat er één idee overblijft dat je wilt uitwerken.
wo 10 en do 11 juni – Prototype (Maak een prototype)
Tijd om het idee uit te werken in een prototype. Ga aan de slag en breng het idee tot leven. Maak storyboards, mockups, schrijf code, schroef, soldeer en timmer, maar houd het simpel! Zorg dat je dingen snel kunt aanpassen, maar maak wel iets dat recht doet aan je idee.
vr 12 juni – Test (Testen)
Het prototype wat je hebt gemaakt ga je nu testen met echte gebruikers. Observeer en noteer zorgvuldig wat gebruikers ondervinden bij het gebruik van je prototype. Wat werkt er goed, wat iets minder en hoe zou de oplossing nog beter kunnen? Noteer de aanbevelingen voor een volgende ronde!
Voor elke dag
Na elke deelopdracht beantwoord je de volgende vragen:
- hoe ben je van start gegaan?
- welke informatie had je nodig en hoe heb je deze verkregen?
- wat was het meest onmogelijke idee/probleem/issue van vandaag?
- welke (deel-)resultaten heb je in de prullenbak gegooid?
- met welke (deel-)resultaten ga je morgen verder?
Ieder team krijgt een eigen plek op deze website en post daar de antwoorden en deelresultaten. Vragen daarover? Vraag je coach.