Waarom zijn de voetgangers belangrijk bij stoplichten?

Voetgangers kunnen in deze tijd het snelst de bacterie overgeven aan iemand anders. Dit heeft te maken met het wachten bij de stoplichten. Doordat we moeten wachten gebeurt het dat er meer mensen bij je kunnen komen, waardoor de 1.5 meter niet goed kan worden gehandhaafd.
Hierdoor zouden vooral in deze tijd voetgangers sneller over moeten steken. Dit is een probleem dat zich niet alleen afspeelt in de spits, maar ook buiten de spits. Wij hebben daarom voor dit probleem oplossingen bedacht zodat het niet snel meer voor kan komen.

Wij hebben een onderzoek gedaan naar hoeveel seconden ongeveer de stoplichten op groen en rood staan van de voetgangers:

  • 12 seconden op groen
  • 20 ~ 30 seconden op rood
  • 50 seconden op rood met vrachtwagen of bus erbij

Doordat het ons opviel dat de stoplichten niet snel op groen sprongen, maar wel weer snel op rood gaan hebben we bedacht dat de stoplichten sneller en langer voor de voetgangers groen licht zou moeten geven. Met ons onderzoek van 12 seconden groen licht blijkt dat er nog maar net dat 1 persoon slecht ter been of 2 normale personen met de 1,5 meter afstand kunnen over steken. Dit zou te weinig zijn voor wanneer er een school pauze heeft of uit is.

Om de stoplichten sneller op groen te laten springen hebben wij bedacht om camera’s te installeren op de voetgangers stoplichten (zie afbeelding 1). Dit is een camera van het bedrijf Mobycon dat een software heeft ontwikkeld om mensen te tellen. Wanneer de camera aan gaat telt het hoeveel mensen er staan. De camera kan ook worden aangezet voor de mensen die liever niet op de knop willen drukken door met zijn/haar voet langs de bewegingssensor te gaan die onderaan de paal zit. De sensor kan het oppakken en de camera laten zien dat er iemand staat. Als er te veel mensen wachten kan het gevaarlijk worden en probeert die zo snel mogelijk het stoplicht op groen te laten gaan wanneer de oversteekplaats veilig is. Hierdoor wordt het wachten van de stoplichten korter en staan er ook minder mensen.

Naast de camera hebben we ook op het kruispunt bij ROC Aventus Deventer en Hogeschool Saxion een extra, dubbele oversteekplaats voor alleen voetgangers in gedachten. Dit hebben we bedacht zodat de voetgangers zich meer konden verspreiden over het kruispunt. (zie afbeelding 2 & 3)

afbeelding 2

afbeelding 3

Voor bij het station dachten we aan een zebrapad tussen Stationsplein en de Keizerstraat die dan de straten Singel en de gedempte Gracht scheidt. Dit doen we zodat veel mensen die doordeweeks naar school of werk moeten met de trein makkelijk kunnen oversteken en er geen verzamelplaats word gecreëerd doordat de auto’s voorrang hebben. Dit doen we alleen doordeweeks tussen de school/werktijden, omdat er dan veel mensen rondlopen. (zie afbeelding 4)

afbeelding 4

Een minpunt aan de plannen zijn dat de auto’s vaker zouden moeten wachten, maar mensen die in auto’s zitten lopen veel minder gevaar dan mensen die lopen of fietsen.

Bronnen:
https://www.mobycon.nl/nieuws/voetgangers-en-bezoekers-tellen-met-slimme-cameras-van-mobycon/
de link naar de slimme camera van Mobycon